کارکردهای فضای مجازی در حوزه جنگ شناختی با تأکید بر شبکه‌های اجتماعی
کد مقاله : 1425-COG
نویسندگان
امیر نیازمند *
نیروهای مسلح
چکیده مقاله
مقاله حاضر با هدف شناسائی و تبیین شناخت کارکردهای فضای مجازی در جنگ‌شناختی با تأکید بر شبکه‌های اجتماعی انجام گردید.
این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی با رویکرد تحلیل آمیخته داده‌ها است. جامعه آماری، در بخش کیفی (خبرگی) شامل 11 نفر از صاحب‌نظران و خبرگان نظامی در حوزه‌های فضای مجازی و در بخش کمی از 40 نفر از اساتید برجسته کشور در حوزه‌های دفاعی، سایبری، ارتباطات و رسانه و فضای مجازی بهره گرفته شد. حجم جامعه نمونه در مرحله مصاحبه و پرسشنامه به روش هدفمند قضاوتی (تمام شمار) محاسبه گردید. از مصاحبه، پرسشنامه و مطالعات کتابخانه‌ای به‌عنوان ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها استفاده ‌شده است. روایی پرسش‌نامه با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) و همچنین پایایی مصاحبه با استفاده از روش توافق درون موضوعی مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 975% به دست آمد.
در این پژوهش با بهره‌گیری از داده‌های احصا شده از مرحله کیفی و کمی پژوهش مشخص شد که تباینی (واگرایی)، بین داده‌ها وجود نداشته و همه داده‌ها کارکردهای فضای مجازی در حوزه جنگ شناختی با تأکید بر شبکه‌های اجتماعی را بیان می‌نمایند و در سه دسته کارکرد سیاسی، کارکرد اجتماعی، کارکرد فرهنگی مورد سنجش قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که در جنگ‌شناختی، اعتقادات، نگرش‌ها و رفتار نخبگان و عامه جامعه هدف قرار می‌گیرد و مدیریت ادراک صورت می‌پذیرد که ترکیبی از طرح‌ریزی، عملیات امنیتی، پوشش و فریب و عملیات روانی است و درنهایت به تغییر شناخت جامعه نسبت به نظام سیاسی خود می‌انجامد.
کلیدواژه ها
فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، جنگ شناختی
وضعیت: پذیرفته شده