رابطه ساده و چندگانه راهبردهای شناختی و فراشناختی با مدیریت زمان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1093-COG
نویسندگان
محمد مهدی بابائی *1، حسن محجوب عشرت آبادی2
1دانشگاه تهران
2هیات علمی
چکیده مقاله
زمینه و هدف: این پژوهش روابط بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با مدیریت زمان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس مفتح شهر ری بود .روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه پردیس مفتح شهر ری بود. از بین جامعه آماری 331 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامه‌ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای یادگیری و مدیریت زمان بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با مدیریت زمان دانشجویان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تکرار و مرور، تفکر انتقادی و خودتنظیمی مدیریت زمان دانشجویان را پیش‌بینی می‌کند.یافته‌ها: نتایج نشان داد بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با مدیریت زمان دانشجویان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تکرار و مرور، تفکر انتقادی و خودتنظیمی مدیریت زمان دانشجویان را پیش‌بینی می‌کند.
کلیدواژه ها
مدیریت زمان، راهبردهای شناختی، راهبرد فراشناختی، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده