پیچیدگی شناختی در تصمیم‌گیری مالی کارآفرینان دانشگاهی با روش مدل معادلات ساختاری
کد مقاله : 1042-COG
نویسندگان
حسن محجوب عشرت آبادی1، میترا عزتی2، محمد مهدی بابائی *3
1هیات علمی
2هیات علمی دانشگاه تهران
3دانشگاه تهران
چکیده مقاله
زمینه و هدف: پیچیدگی از مهمترین پدیده‌های اثرگذار در تصمیمات کارآفرینان بوده و پیامدهای مهمی در این تصمیمات دارند. کارآفرینان فرایندهای شناختی خاصی دارند که به تفسیرها و تصمیم‌گیری‌های متفاوتی در موقعیت‌های گوناگون کسب وکار می-انجامد. بنابراین، هدف از پژوهش، روابط بین مولفه های پیچیدگی شناختی در تصمیمات مالی کارآفرینان دانشگاهی بود. روش‌ پژوهش: روش پژوهش توصیفی همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 185 نفر از کارآفرینان دانشگاهی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بودند که با نمونه‌گیری تصادفی ساده، 125 نفر بعنوان نمونه انتخاب شده‌اند. برای بررسی روابط بین مولفه‌های پیچیدگی شناختی از معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج در سه سطح 1)مدل اندازه گیری 2) مدل ساختاری و 3) مدل کلی از طریق مدل معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت. از ارزیابی سه سطح برازش قوی و مطلوب بدست آمد و شاخص GOF برابر 675/0 بدست آمد و نشان داد مدل از برازش قوی برخوردار است. نتیجه‌گیری: شاخص-های محیط تصمیم‌گیری مالی کارآفرینان در مجموع تأثیری مثبت بر سطح پیچیدگی کارآفرینان دارد.
کلیدواژه ها
پیچیدگی شناختی، تصمیم‌گیری مالی، کارآفرینان دانشگاهی
وضعیت: پذیرفته شده