الگوی مدیریت خلاقیت مبتنی بر علوم ‌و‌فناوری‌های شناختی در دانشگاه‌های نظامی
کد مقاله : 1013-COG
نویسندگان
حمید اسماعیلی *1، حسن محجوب عشرت آبادی2، سید محمد مهدوی2
1پژوهشگر
2هیات علمی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی مدیریت خلاقیت مبتنی بر علوم و فناوری‌های شناختی در دانشگاه‌های نظامی انجام شده است. بدین منظور با بهره گیری از ظرفیت رویکرد پژوهش کیفی و روش گروه‌های کانونی، به شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی مورد مطالعه پرداخته شد. داده‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی و مصاحبه کانونی با 4 گروه کانونی از بین 12 نفر از متخصصان حوزه علوم شناختی گردآوری شد و با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل گردید.
سرمایه ساختاری شامل مولفه‌هایی مانند فضای آموزشی، فضای اداری، فضای رفاهی، امکانات و تجهیزات، سامانه‌های آموزشی، نرم‌افزارها، تجهیزات شبکه و اینترنت است. سرمایه فرهنگی شامل مولفه‌هایی مانند دانش و تخصص، فرهنگ سازمانی، منابع آموزشی و پژوهشی، فضای تعاملی و شبکه‌های اجتماعی است. سرمایه سیاسی شامل مولفه‌هایی مانند قدرت و نفوذ، رهبری و مدیریت، شبکه‌سازی و مسئولیت‌پذیری است. سرمایه شناختی شامل مولفه‌هایی مانند حل مساله، یادگیری، سازگاری، تولید دانش، اعتماد، انسجام، تعاملات، مشارکت و همکاری، تعلق سازمانی و شهرت و اعتبار است. الگوی ارائه شده چارچوبی برای مدیریت خلاقیت در دانشگاه‌های نظامی ارائه می‌دهد.این الگو با در نظر گرفتن ابعاد مختلف سرمایه (ساختاری، فرهنگی، سیاسی و شناختی) می‌تواند به ارتقای سطح خلاقیت در این دانشگاه‌ها کمک کند. این پژوهش نشان می‌دهد که فناوری‌های شناختی ظرفیت تبدیل شدن به ابزاری قدرتمند برای توسعه خلاقیت در سازمان‌ها را دارند. با حمایت از اشتراک دانش، تقویت ارتباطات و تسهیل همکاری در این چهار بعد، فناوری های شناختی می توانند افراد و سازمان ها را برای دستیابی به نوآوری بیشتر توانمند کنند.
کلیدواژه ها
مدیریت خلاقیت، علوم شناختی، دانشگاه‌های نظامی، گروه‌های کانونی
وضعیت: پذیرفته شده